Dialog ipotetic

Am postat recent monologul lui James Randi la TED. La acel articol, pe TED.com, am găsit un comentariu interesant, scris de utilizatorul John Brown, despre un dialog ipotetic între un om de știință și un om ce crede în paranormal. Deși este ipotetic, el reflectă modul în care abordează problema „cei ce cred”. Comentariul original îl găsiți pe-aici (dar trebuie să-l căutați bine); în continuare traducerea:

Ș = om de știință; P = cineva care crede în paranormal;

P: Pot să prezic rezultatul unei aruncări cu banul.
Ș: La fel și eu; reușesc în 50% din cazuri.
P: Nu, pe bune, eu chiar pot; odată am ghicit de 7 ori la rând.
Ș: Aș putea face la fel dacă aș încerca vreo oră.
P: Tu numai nu vrei să crezi că eu pot!
Ș: Tu doar vrei să crezi că POȚI. Nu cred că poți, dar hai să facem un test…
[Are loc testul]
Ș: Da, în jur de 50%.
P: N-am zis că nimeresc 100%!
Ș: Se pare că nu ești nici măcar 55% corect.
P: Aha! Deci aș putea fi 54% corect, nu?
Ș: Da. Un test mai precis ar dura mai mult. Să încercăm?
P: Nu, nu cred. Dar sunt oameni care sunt 90% corecți. Tu doar nu vrei să crezi asta, pentru că nu se potrivește cu teoriile voastre.
Ș: Hei, cine vrea să facă testul? Și m-aș bucura dacă mi-ai arăta dovezi solide că teoriile noastre sunt greștie. Orice om de știință vrea asta.

Bine, în caz că testele dau rezultate negative de obicei se inventează tot felul de scuze, de exemplu: „energia vine și pleacă, acum n-a fost, dar altădată am reușit”, „blochezi energia!”, „ești sceptic, de-aia nu funcționează, dacă ai crede, ar funcționa”, „lumea nu este pregătită să afle”, „testul n-a fost corect”(chiar dacă inițial a fost de acord cu testul), „e o conspirație să nu se afle de puterile astea, pe care oricum servicile secrete le folosesc încă de prin anii ’50…” etc.

Lasă un răspuns

