The Science of Attraction

[Notă: acest articol este foarte pop-science, nu-l luați foarte în serios. Considerați că e probabil ca rezultatele unor studii individuale să fie greșite – mai multe detalii în acest articol]

Dacă tot e ziua îndrăgostiților o să o folosesc ca pretext pentru a scrie despre atracție. Nu despre atracția gravitațională; despre atracția interpersonală (de la „fizică” la „romantică”). Pe tema asta s-au scris o mulțime de cărți de auto-educare/dezvoltare personală (self-help) care promit minuni. De la The Secret (care ne spune că trebuie doar să ne dorim și vom obține) până la cărți de tip The Layguide: How to Seduce Women More Beautiful Than You Ever Dreamed Possible No Matter How You Look Like or How Much You Make (care prezintă metode detaliate despre… vă dați seama din titlu), toate promit soluții magice pentru a găsi ori „iubirea perfectă” ori pentru a agăța fete, iar metodele propuse variază în eficiență de la complet nefuncționale la parțial funcționale. Ce reușesc aproape toate să facă este să crească încrederea cititorilor și astfel să-i determine să încerce să obțină ce vor, ceea ce este mai bine decât să nu încerce. Dar nu e nicio magie.

Totuși, atracția a fost studiată și s-a descoperit că unele lucruri funcționează mai bine decât altele, dar este doar un efect statistic. Atâta timp cât țineți cont de asta și nu vă așteptați la minuni, rezultatele studiilor următoare (și a altora asemănătoare) pot fi utile. Enjoy!

  1. Ceva roșu: într-o serie de 7 experimente s-a demonstrat că femeile îi percep pe bărbați ca fiind mai atrăgători dacă sunt pe un fundal roșu sau poartă o haină de culoare roșie;
  2. Toți bărbații buni sunt „luați”: într-un experiment participantele au fost întrebate dacă ar dori să înceapă o relație cu un bărbat. Unora li s-a spus că bărbatul este singur, altora că are o iubită. Doar 59% dintre femei au dorit o relație dacă au crezut că e singur, în timp ce 90% și-au dorit o relație dacă au crezut că nu e singur. Simplul fapt că era dorit de o altă femeie i-a crescut atractivitatea. Așa că, prin definiție, toți bărbații buni sunt „luați” pentru că asta îi face „buni”. Studiul a verificat și situația inversă și s-a observat că în cazul bărbaților efectul nu funcționează: atractivitatea unei femei nu variază dacă e într-o relație sau e singură; (a)
    Într-un alt studiu s-a observat că femeile preferă bărbații pe care i-au văzut în poze în care alte femei le zâmbeau (dacă acele femei au fost descrise pozitiv); (b)
    Într-un alt studiu s-a observat că femeile îi consideră mai atrăgători pe bărbații care apar în poze alături de alte femei (comparativ cu aceeași bărbați care apar singuri); iar bărbații le-au considerat mai puțin atrăgătoare pe femeile care apăreau în poze alături de alți bărbați (comparativ cu cele care apăreau singure); (c)
    Așadar, știți ce poze să vă puneți pe Facebook 😉
  3. Inteligența e sexy: într-un experiment, 204 femei participante au trebuit să aleagă ce bărbați preferă după ce au urmărit mai multe videoclipuri cu aceștia făcând diferite activități. S-a observat că femeile au preferat bărbații mai inteligenți (fără să știe asta în mod conștient);
  4. Umorul este atrăgător: s-a observat că femeile apreciază mai mult replicile amuzante decât complimentele;
  5. Foamea contează: într-un studiu s-a observat că bărbații flămânzi preferă femeile mai grase. Cercetătorii britanici i-au întrebat pe studenții care intrau sau ieșeau dintr-o cantină studențească să aprecieze atractivitatea unor fete din poze. Cei care intrau (deci erau flămânzi) au dat note mai mari fetelor mai grase, comparativ cu cei care ieșeau (erau sătui);
  6. Vorbiți despre ce NU vă place: cei care povestesc despre lucruri cu care ambii nu sunt de acord se apropie mai mult decât cei care vorbesc despre subiecte cu care ambii sunt de acord. Bineînțeles, dacă discută în contradictoriu nu există multe șanse de a se apropia;
  7. Zâmbește și înclină capul: zâmbetele false de obicei nu produc același efect ca și cele reale. Totuși, ca să pară real, un zâmbet trebuie să dureze mai mult și să fie asociat de o înclinare a capului ori în față ori într-o parte;
  8. Iubire sau atracție fizică?: într-un experiment, mai multe cupluri au fost filmate în timp ce discutau fie despre dragoste (romantică), fie despre atracție fizică. Înregistrările au fost apoi analizate pentru a descoperi elementele non-verbale specifice. S-a observat că în cazul discuțiilor despre dragoste, partenerii aveau corpurile înclinate unul spre altul, zâmbeau și dădeau din cap în semn de aprobare. În cazul celor care discutau despre atracție fizică s-a observat mai mult tendința de a își mușca sau linge buzele;
  9. Împărtășește ceva personal: pentru că produce o senzație de apropiere și intimitate mai repede decât discuțiile despre alte subiecte;
  10. Sperieturile sunt bune: în mai multe experimente s-a observat că persoanele într-o stare de stimulare ridicată îi văd pe ceilalți mai atrăgători decât într-o stare normală. Într-un parc de distracții au fost abordați potențiali participanți și au fost puși să aprecieze atractivitatea unor persoane înainte sau după ce au fost într-un montagne russe. Înainte au fost note mai mici, iar după au fost note mai mari (participanții care au dat note n-au fost aceeași și înainte și după, e un rezultat statistic). Așadar, la prima întâlnire, mergeți la un film horror în locul unuia romantic;
  11. Găsește-ți un prieten mai urât: Dan Ariely a făcut un experiment ingenios. A folosit fotografii ale unor studenți pe care le-a modificat astfel încât să producă o variantă mai urâtă a lor (i-a făcut un pic asimetrici). Apoi a prezentat participanților câte trei fotografii: cea originală, cea „urâtă” și una cu un alt student. Efectul observat a fost următorul: studenții care erau prezentați alături de o variantă mai urâtă a lor au fost apreciați ca fiind mai atrăgători. Simpla existență a unei variante mai urâte îi făcea (pe cei originali, nemodificați) mai atrăgători. Și nu doar atât, dar îi făcea preferabili celorlalți. Cu alte cuvinte, dacă ai un prieten care seamănă cu tine (sau un frate), dar care e puțin mai urât decât tine, ia-l cu tine când mergi în cluburi/baruri pentru că o să fi văzut ca fiind mai atrăgător decât ești, comparativ cu alții care nu au lângă ei „o variantă mai urâtă” a lor. Surprinzător. Despre experimente asemănătoare, dar din domeniul economic vorbește Dan Ariely în prezentarea sa de la TED (în special la 12:40);
  12. Sincronizați-vă!: s-a observat că mișcările sincronizate duc la apariția sentimentelor de apropiere și de compasiune între oameni. Simpla bătaie a ritmului în mod sincron poate apropia doi oameni. Acest lucru se poate aplica și când vine vorba de atracția fizică sau romantică. Dansați sincronizați!
  13. Atingeri, atingeri: atingerea duce la producerea de oxitocină care are ca efect calmarea și creșterea armoniei sociale, precum și un sentiment de apropiere. Primatele nu se îngrijesc (groom) doar pentru a păstra igiena, ci pentru a îmbunătăți relațiile sociale. În cazul oamenilor (dar și al primatelor), zonele care produc mai multă oxitocină la atingere sunt gâtul și spatele. De aceea oamenii care merg la masaj au tendința de a avea încredere în masori;
  14. Pupilele: se dilată dacă persoana vede ceva interesant sau ceva ce îi place. Pupile nedilatate înseamnă de obicei lipsă de interes, plictiseală, frică, tristețe etc. Dacă pupilele a două persoane sunt „sincronizate” ca grad de dilatare înseamnă că au empatie mare una față de alta. Pupilele se mai dilată și când facem calcule (de exemplu 73×84), dar asta nu-i o problemă. Cel mai important pentru a observa reacțiile emoționale ale cuiva e să îi urmărim pupilele.

Dacă vreți să aflați mai multe, vă recomand:

Science of Attraction 

Science of Attraction: The Halo Effect

Richard Wiseman: http://richardwiseman.files.wordpress.com/2011/09/love.pdf (o variantă foarte scurtă a capitolului 5 „Attraction” din cartea 59 Seconds: Think a Little, Change a Lot);

Psychology Today, despre atingeri: http://www.psychologytoday.com/blog/the-attraction-doctor/201202/how-flirt-and-seduce-touch-part-1

Referințe:
[1]: Andrew J. Elliot et al., „Red, Rank and Romance in Women Viewing Men„, Journal of Experimental Psychology, Vol. 139(3), Aug. 2010, 399-407;
[2]: (a): J. Parker, M. Burkley, „Who’s chasing whom? The impact of gender and relationship status on mate poaching„, Journal of Experimental Social Psychology, Vol. 45, July 2009, pg. 1016; și Kevin Eva, Timothy Wood, „Are all the taken men good? An indirect examination of mate-choice copying in humans„, Canadian Medical Association Journal, Dec. 2006, vol. 175, no. 12;
(b): Simon Chu, „I like who you like, but only if I like you: Female character affects mate-choice copying„, Personality and Individual Differences, vol. 52, Apr. 2012, p. 691;
(c): David M. Buss, Sarah E. Hill, „The Mere Presence of Opposite-Sex Others on Judgements of Sexual and Romantic Desirability: Opposite Effects for Men and Women„, Personality and Social Psychology Bulletin, Mar. 2008, vol. 34, no. 5, p. 635;
[3]: Mark Prokosch et al., „Intelligence and mate choice: intelligent men are always appealing„, Evolution and Human Behavior, vol. 30, Jan. 2009, p. 11;
[4]: Matthew Cooper et al., „Chat-up lines as male displays: Effects of context, sex and personality„, Personality and Individual Differences, vol. 43, Oct. 2007, p. 1075;
[5]: V. Swami, M. Tovée, „Does hunger influence judgements of female physical attractiveness?„, British Journal of Psychology (2006), 97, 353-363;
[6]: Bosson, J. K., Johnson, A. B., Niederhoffer, K., & Swann, W. B., Jr. (2006). „Interpersonal chemistry through negativity: Bonding by sharing negative attitudes about others„. Personal Relationships, 13, 135–150;
[7]: Krumhuber, E., Manstead, A. S. R., & Kappas, A. (2007). „Temporal aspects of facial displays in person and expression perception: The effects of smile dynamics, head-tilt, and gender„. Journal of Nonverbal Behavior, 31, 39–56.;
[8]: Gonzaga, G. C., Turner, R. A., Keltner, D., Campos, B. C., & Altemus, M. (2006). „Romantic love and sexual desire in close bonds„. Emotion, 6, 163–179.;
[9]:Aron, A., Melinat, E., Aron, E. N., Vallone, R., & Bator, R. (1997). „The experimental generation of interpersonal closeness: A procedure and some preliminary findings„. Personality and Social Psychology Bulletin, 23, 363-377;
[10]: Meston, C. M., & Frohlich, P. F. (2003) „Love at first fright: Partner salience moderates roller coaster-induced excitation transfer„. Archives of Sexual Behavior, 32, 537-544;
[11]: Constantine Sedikides, Dan Ariely, and Nils Olsen, „Contextual and Procedural Determinants of Partner Selection: On Asymmetric Dominance and Prominence,” Social Cognition (1999);
[12]: David DeSteno, Piercarlo Valdesolo, „Synchrony and the Social Tuning of Compasion„, Emotion (2011), vol. 11, p. 262;
[13]: John T. Cacioppo & William Patrick, Loneliness, Human Nature and the Need for Social Connection [2009], W.W.Norton & Company, pg. 157-160;
Kerstin Uvnäs-Mober, „Oxytocin may mediate the benefits of positive social interaction and emotions” (1998), Psychoneuroendocrinology, vol. 23, p. 819-835;
[14]: http://en.wikipedia.org/wiki/Pupil#Psychological_effects ;
http://www.journalofvision.org/content/4/8/103.short
Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s